Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  جهان امروز تشنه دریافت معارف و دانش حقیقی بر پایه سبک زندگی اخلاق مدار است و این تشنگی را جز از طریق نوشیدن از چشمه گوارای اسلام و آموزه‌های نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام نمی‌تواند پاسخ بدهد.

گفتگویی با آیت‌الله تحریری، استاد حوزه و پژوهشگر و نویسنده اسلامی، انجام داده ایم تا سبک زندگی اسلامی مبتنی بر محبت جهانی شده خاندان رسالت را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله تحریری در این گفتگو تأکید کرده است که: «لازم است داعیه محبت نسبت به پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را به تأسی و الگوگیری صحیح از آن حضرت تعمیم بدهیم. به این معنی که باید در عمل هم در حد توان خود مانند آن بزرگوار باشیم، نه اینکه ادعایی داشته باشیم و در رفتار اثری از اسلام ما باقی نماند. باید سجایای اخلاقی و صفت‌های پسندیده‌ای که نبی مکرم اسلام را در طول قرن‌ها به عنوان اسوه و الگوی بشریت ساخته، بشناسیم و خود را به آن حضرت شبیه کنیم. درواقع باید رفتار و گفتار ما شباهت به رفتار و گفتار رسول مکرم اسلام داشته باشد تا محبتی که از آن دم می‌زنیم حقیقت داشته باشد.»

بیشتربخوانید

سبک زندگی در کلام امام خمینی(ره)/ چگونه از فرصت جوانی بهترین استفاده را ببریم؟

این استاد اخلاق همچنین تصریح کرده است: « برای شناخت نبی مکرم اسلام لازم است ابتدا به سراغ قرآن کریم برویم و در عین حال به نهج البلاغه و کلام حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام مراجعه کنیم. چون آن حضرت به نمایندگی از تمامی انبیا و اوصیای الهی علیهم السلام، نبی مکرم اسلام را به بهترین وجه ممکن شناخته و معرفی فرموده است. عملکرد و اوصاف امام علی علیه السلام نمونه‌ای از عمل رسول خدا صلی‌الله علیه و آله است و بر همین اساس باید سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام را به خوبی بشناسیم. این شناخت نه تنها ایجاد محبت می‌کند، بلکه الگوی بسیار خوبی برای پیدا کردن مسیر زندگی سالم و صالح مورد تایید خداوند متعال است.»

دلایل گسترش اسلام در جهان

دلیل گسترش اسلام و شناخته شدن چهره نبی مکرم اسلام در سطح جهان و میان مردمی از ادیان و مذاهب گوناگون چیست؟

انسان امروز با هر طرز تفکری که دارد و در هر نقطه تاریخی و گستره جغرافیایی که زندگی می‌کند، اولاً از زندگی بی‌هدف خسته شده است. علت این خستگی آن است که عطش درونی انسان سیراب نشده است. مکاتبی که ادعای سیراب کردن بشر را داشته‌اند درمانده‌اند. از طرف دیگر انسان به طور ذاتی در پی زیبایی است. محبت، راستگویی، عشق، شجاعت و امثال این خصلت‌های زیبای اخلاقی گمشده انسان دنیای امروز است. به این ترتیب انسان دنبال سرچشمه‌ای می‌گردد که سیراب واقعی شود. چون از تغذیه کردن از نحله‌ها و مکاتب فکری باطل خسته شده است.

امروزه با از بین رفتن مرزهای جغرافیایی و ارتباطات گسترده مردم در سراسر دنیا، این عطش به وضوح جلوه گری می‌کند. به طوری که امروز این سؤال مطرح است که چگونه و از چه مکتبی تغذیه فکری شود تا به طور حقیقی سیراب شود. این اتفاق در مکتب اخلاقی نبی مکرم اسلام و اهل بیت علیهم السلام ممکن می‌شود.

خاندان رسالت مانند عطر خوشی هستند که فضای عالم را در برمی‌گیرند

ابن ابی الحدید درباره حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نوشته است: «و ما أقول فی رجل أقر له أعداؤه و خصومه بالفضل» به این معنی که راجع به شخصی که دشمن به فضل و دانش او اقرار می‌کند، چه بگویم؟ و در ادامه تأکید می‌کند از آن زمانی که بر تاریخ مسلط شدم و تاریخ را مطالعه کردم، بنی امیه تلاش کردند نور آن حضرت را از بین ببرند و نتوانستند.

دشمنان اسلام راجع به پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله نیز همین رفتار را در پیش گرفتند. آنها خواستند این نور را از بین ببرند اما نتوانستند و هیچ زمانی هم موفق نخواهند شد، چراکه خداوند متعال فرموده است: «یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَهُ مُتِمُ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ؛ می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گرچه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد کرد.»

از طرف دیگر این خاندان رسالت و نبوت مانند عطر خوشی هستند که مخفی و مستتر نمی‌مانند و بوی خوش آن‌ها فضای عالم را در بر می‌گیرد و به همه مردم می‌رسد.

هر اندازه دشمن سعی می‌کند عطر خوش آموزه‌های اسلامی برگرفته از سبک زندگی پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله را که فضای جهان را عطرآگین می‌کند، مخفی نگه دارد، موفق نخواهد شد. بلکه دیگر مرزهای ایدئولوژیک هم از بین رفته است.

تنها مسیر راه‌یابی به زندگی سالم

علت روی آوردن مردم از ادیان دیگر به سمت اسلام و معرفی  پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در سطح جهان به عنوان تنها مسیر راه‌یابی به زندگی سالم چیست؟

خداوند متعال در قرآن کریم به خوبی به این پرسش پاسخ می‌دهد. آنجا که به صفات پسندیده و سجایای اخلاقی آن حضرت اشاره می‌کند و می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُوا مِنْ حَوْلِک» به این معنا که « مرحمت خدا بود که با خلق مهربان شدی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند».

البته باید این نکته را یادآوری کنیم که لازم است  داعیه محبت نسبت به پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را به تأسی و الگوگیری صحیح از آن حضرت نیز تعمیم بدهیم. به این معنی که باید در عمل هم در حد توان خود مانند آن بزرگوار باشیم، نه اینکه ادعایی داشته باشیم و در رفتار اثری از اسلام ما باقی نماند.

باید سجایای اخلاقی و صفت‌های پسندیده‌ای که نبی مکرم اسلام را در طول قرن‌ها به عنوان اسوه و الگوی بشریت ساخته، بشناسیم و خود را به آن حضرت شبیه کنیم. درواقع باید رفتار و گفتار ما شباهت به رفتار و گفتار رسول مکرم اسلام داشته باشد تا محبتی که از آن دم می‌زنیم حقیقت داشته باشد.

هرچند که می‌دانیم موضوع محبت نسبت به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام موضوعی نیست که برای اثبات آن نیاز باشد به سراغ منابع علمی و ظاهری پناه ببریم و یا فرهنگ لغت کشورها را بررسی کنیم تا این محبت را اثبات کنیم. زیرا این محبت چنان گسترده است که نیازی به اثبات ندارد.

اما برای الگو گرفتن از سبک زندگی رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله لازم است که آن حضرت را به درستی بشناسیم. به اعتقاد شما، بهترین منابع برای شناخت آن حضرت کدام است؟

برای شناخت نبی مکرم اسلام لازم است ابتدا به سراغ قرآن کریم برویم و در عین حال به نهج البلاغه و کلام حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام مراجعه کنیم. چون آن حضرت به نمایندگی از تمامی انبیا و اوصیای الهی علیهم السلام، نبی مکرم اسلام را به بهترین وجه ممکن شناخته و معرفی فرموده است.

در این راستا، عملکرد و اوصاف امام علی علیه السلام نمونه‌ای از عمل رسول خدا صلی‌الله علیه و آله است و بر همین اساس باید سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام را به خوبی بشناسیم. این شناخت نه تنها ایجاد محبت می‌کند، بلکه الگوی بسیار خوبی برای پیدا کردن مسیر زندگی سالم و صالح مورد تایید خداوند متعال است.

قرآن و نهج البلاغه بهترین معرف نبی مکرم اسلام هستند

به عنوان مثال امام علی علیه السلام درباره پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: خداوند پیامبرش را با نوری درخشان و برهانی آشکار و راهی روشن و کتابی هدایتگر برانگیخت. خانواده او نیکوترین خانواده و درخت وجودش از بهترین درختان است که شاخه‌های آن راست و میوه‌های آن سر به زیر و در دسترس همگان است. زادگاه او در مکه و هجرت او مدینه پاک و پاکیزه است که در آنجا نام او بلند شد و دعوتش به همه‌جا رسید. دل‌های نیکوکاران شیفته او شد و زمام چشم‌های خردمندان به سوی او خیره شد تا ببینند در ضلالت و گمراهی جهل و نادانی که سر تا سر جهان را فراگرفته چه می‌کند.

دیدند خداوند به وسیله آن حضرت کینه‌های قدیمی را نابود کرد و آتش دشمنی‌ها را خاموش کرد و میان برادران ایمانی را (مانند امیرالمؤمنین و سلمان) الفت و دوستی انداخت و میان خویشان مانند حمزه و ابی لهب به سبب اسلام و کفر جدایی انداخت و به واسطه ظهور و پیدایش آن بزرگوار ذلت و بیچارگی مؤمنین را به عزت و سروری و برتری و بزرگی و کفار را به نکبت و بدبختی مبدل نمود. سخن او بیان و خاموشی‌اش زبان بود. چون سخنی می‌فرمود احکام الهی را بیان می‌کرد و وقتی گفتار و کرداری دیده خاموش می‏ماند دلیل بر صحت و درستی و مباح بودن آن بود.

امام علی علیه السلام در جای دیگری نبی مکرم اسلام را طوری معرفی می‌کند که سرمشق و الگوی ما باشد و می‌فرمایند: خداوند متعال حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله را به پیغمبری فرستاد هنگامی که مردم از راه حق گمراه شده و در کار خود سرگردان بودند و در راه فتنه و فساد از روی خبط و اشتباه قدم می‌گذاشتند.

هواها و آرزوهای بی‌جا آن‌ها را گرفتار کرده بود و کبر و نخوت آن‌ها را به اشتباه‌کاری واداشته بود. جهل و نادانی آن‌ها را سبک‌سر نموده بود در حالتی که پریشان‌حال و در کار خویش مضطرب و نگران و مبتلا به نادانی بودند. پس حضرت مصطفی صلی‌الله علیه و آله برای نصیحت مردم کوشش فرمود  و گذشت در راه راست و به سوی حکمت و دانش و پند نیکو آن‌ها را دعوت کرد تا از بدبختی رها شوند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آوردند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی پیامبراکرم اکرم صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام نبی مکرم اسلام رفتار و گفتار علیهم السلام خداوند متعال زندگی سالم سبک زندگی اهل بیت آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ویژۀ دختران در اندیشه اسلامی

در اندیشه اسلام، دختران جایگاه ویژه‌ای دارند. ارزش دختر در خانواده به عنوان یک عضو مهم و بی‌قیاس در ایجاد و حفظ تعادل و هماهنگی درون خانواده، بسیار بالاست. اسلام به زنان و دختران حقوق و مکانتی بلند می‌دهد که با توجه به ارزش‌های دینی و اجتماعی، آن‌ها را از لحاظ فردی و اجتماعی محترم می‌شمارد. آیه‌های قرآن کریم و روایات پیامبر اسلام (ص) بر اهمیت و تکریم دختران تأکید دارند.

گفت‌وگوی ما با خانم دنیا پورمند، دانش آموخته مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) پیرامون این جایگاه والا در اندیشه اسلامی است.

فرزند دختر در کلام خدا

استاد پورمند با بیان اینکه در تحلیل قرآنی دختر هدیه خداوند به انسان‌هاست و انسان‌ها می‌بایست از این نعمت خداوند و رحمت وی خشنود شوند، تامید می‌کند: در این بینش هیچ تفاوتی میان دختر و پسر از این‌ جهت نیست و ناخرسندی از داشتن فرزند دختر یا پسر، کفران نعمت الهی و ناخرسندی از مشیت و موهبت اوست چرا که تمایز میان دختر و پسر، مخالف اندیشه دینی است و دختر و پسر بودن جنین، تابع قوانین جاری خداوند در آفرینش است. چنانچه خداوند در آیه 49 و 50 سوره شوری می‌فرماید «مالکیت و حاکمیت آسمان‌ها و زمین از آن خداست. هر چه را بخواهد می‌آفریند، به هرکسی اراده کند دختر می‌بخشد به هرکس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد پسر و دختر هر دو را به آن‌ها می‌دهد و هر کس را بخواهد عقیم می‌گذارد، زیرا که او دانا و تواناست». بنابراین خداوند در این آیات فرزند دختر دادن به افراد را نشانه‌ای از علم و قدرت خویش برمی‌شمرد که بیانگر نوعی احترام و ارزش‌گذاری به دختر نیز می‌توان برشمرد. به‌هرحال دختردار شدن متکی بر مشیت الهی است.

ایشان به آیه 129 سوره بقره نیز اشاره کرده و می‌گوید: پیامبر(ص) برای تعلیم و تربیت و تزکیه آمده است. چنانکه قرآن کریم می‌فرماید «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» یعنی پروردگارا! پیامبری در میان آن‌ها از خودشان برانگیز تا آیات تو را بر آنان بخواند و آن‌ها را کتاب و حکمت بیاموزد و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی. مقاماتی همچون اسلام و ایمان و طاعت و راست‌گویی و شکیبایی، خداترسی، خویشتن‌داری و یاد خدا، برای دختران نیز قابل‌دستیابی است و طبیعی است که عمل صالح او نیز، رهاوردی دنیوی و اخروی خواهد داشت. همان‌طور که خداوند در آیه 97 سوره نحل وعده داده است «هرکس کار شایسته‌ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، درحالی‌که مؤمن است به‌طور مسلم او را حیات پاکیزه‌ای می‌بخشیم و پاداش آن‌ها را مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد»

دختر، گلی بهشتی

این پژوهشگر دینی در ادامه بیان می‌کند: در روایات نیز آثار و برکات دختران فراوان ذکر شده است و اهمیت ویژه‌ای برای شخصیت و مقام دختر قائل شده‌اند. یکی از ارمغان‌های زیبای خاتم‌الانبیاء حضرت محمد(ص)، شخصیت دادن به دختر و زن می‌باشد و در روایات از او تعبیر به ریحانه یعنی شاخه گلی ظریف می‌نماید. سیره و اخلاق پیامبر اکرم(ص) این بود که هرگاه مژده ولادت دختری را به او می‌دادند می‌فرمود: شاخه گلی است و روزی‌اش با خداوند است. در روایات زیادی به این نکته مهم اشاره دارد که دختران و زنان از لحاظ روحی و از لحاظ جسمی خیلی ظریف و حساس هستند و باید مراقب آن‌ها بود، همچنان که گل‌ها بسیار ظریف و حساس هستند و طاقت هیچ‌گونه خشونت را ندارند.

خانم پورمند به روایاتی اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در مستدرک الوسایل از رسول الله(ص) داریم که «من کانت لَهُ اِبنهٌ واحدهٌ کانت خیراً لَه مِن الف حِجَّهٍ و اَلفِ عدوهٍ وَ اَلفِ بَدَنَهٍ وَ اَلفِ ضِیافَهٍ». در احادیث بسیاری به این نکته اشاره شده است که دختر خیر و حسنه و رحمت است و خداوند به خاطرش به انسان پاداش و ثواب فراوان می‌دهد. همچنین در بحارالانوار از رسول الله(ص) داریم که «خَیرُ اَولادکُم البَناتُ» یعنی بهترین فرزندان شما دختران هستند.

برکات دنیوی و اخروی دختر داشتن

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور می‌شود: در اسلام احترام به دختر به‌عنوان یک ویژگی انسانی مورد توجه و تأکید قرارگرفته است. احترام به دختر می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد و ازاین‌روست که در آموزه‌های دینی این احترام به شکل عملی نشان داده شده است و تنها در حرف و شعار بسنده نمی‌شود. نتیجه رفتار پیامبر(ص) با دختران موجب شد تا مقام و موقعیت همسران فردا در عصر نبوی ارتقا پیدا کند، چراکه دختران امروز همسران فردا هستند. بنابراین مردان باید بدانند که دخترداری منبع خیری برای دنیا و آخرت آنهاست و دختران نیز به خود ببالند و از آن دسته دخترانی باشند که پیامبر گرامی(ص) درباره ایشان می‌فرمودند که چه خوب فرزندانی هستند دختران محجوب.

استاد پورمند در پایان با بیان ساحت‌های رفتاری دختران و نقش مهمی که در حیات خانوادگی و تقویت و ارتقای ارتباطات خانوادگی دارند، می‌افزاید: وجود مهربانی و احترام در رفتار دختران با سایر اعضای خانواده می‌تواند به افزایش احساس محبت و ارتباط نزدیک در خانواده کمک کند. احترام به نظرات و احساسات دیگران نیز می‌تواند محیط خانوادگی را دوستانه‌تر و متعادل‌تر کند. افزون بر آن دخترانی که به وظایف خانوادگی و تکالیفشان در خانه پایبندند، می‌توانند به پایداری و استقامت خانواده کمک کنند چرا که دختران نقشی بسیار مهم در حفظ و انتقال ارزش‌های خانوادگی دارند. آنها می‌توانند با رعایت ارزش‌های فرهنگی و مذهبی خانواده، ارتباطات خانوادگی را تقویت کنند. دختران نقش مهمی در هماهنگی و تطبیق بین اعضای خانواده دارند. آنها می‌توانند در حل اختلافات و ایجاد صلح و هماهنگی در خانواده نقش اساسی داشته باشند. آنها شکیبایی و توانایی در مدیریت احساسات داشته و با این ساخت‌های رفتاری که حکایت از توانایی دختران در تاثیرگذاری مثبت بر ارتباطات و فضای روانی خانواده دارند، می‌توانند به تقویت و توسعه زندگی خانوادگی کمک کنند.

منبع: روزنامه قدس مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
  • حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
  • جایگاه ویژۀ دختران در اندیشه اسلامی
  • اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت
  • حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آذین‌بندی شد
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس