تبلیغ پیامبر اکرم(ص) مدارا در عین قاطعیت
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۵۳۱
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل ازاعتقاد الشیعه، بهترین وسیله براى جذب افراد احترام به آنان و شخصیت دادن به آنها است که با خشونت و کلمات تند سخن گفتن شنونده را مىرنجاند زیرا چنین برخوردى را توهین به خویش تلقى کرده به موضعگیرى مى پردازد.
در قرآن مجید آمده است خداوند منان وقتى به موسى و هارون مأموریت داد که با فرعون ملاقات کنند و پیام الهى را به او ابلاغ و وى را به سوى حق دعوت کنند دستور داد با وى با نرمى و ملایمت سخن یگویند: «اذهبا الى فرعون انّه طغى فقولا له قولاً لیّناً لعلّه یتذکّر او یخشى؛نزد فرعون بروید که طغیان و سرکشى کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام هفتم در تفسیر آیه فرمود: اینکه خداوند دستور داد با فرعون به نرمى سخن بگویند یعنى او را با کنیه خطاب کنند: «فقولا له قولاً لیّنا اى کنیّا».
با نرمى سخن گفتن احترام گذاشتن به شخصیت مخاطب و مستمع است و تأثیر قطعى دارد افرادى را که آمادگى دارند جذب مىکند و افرادى را هم که پذیراى حق نیستند از موضعگیرىهاى تند باز مىدارد لذا یک مبلغ وارسته دینى باید به این نکته کاملاً توجه کند به قول سعدى:
که نرمى و تندى به هم در به است
چو رگزن که جراح و مرحم نه است
قرآن مجید نرم خویى و برخورد ملاطفتآمیز پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را عامل موفقیت حضرت در تبلیغ دین دانسته و مىفرماید: «فبما رحمه من اللّه لنت لهم و لو کنت فظّاً غلیظ القلب لاانفضّوا من حولک؛ پس به (برکت) رحمت الهى، با آنان نرمخو(و پرمهر) شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى شدند.
با نرمى و مؤدبانه سخن گفتن که حاکى از احترام به شخصیت شنونده و مخاطب است اثر روانى بسیار دارد تا جایى که گاهى موضع وى را در مقابل گوینده تغییر مىدهد و از خشونت و عکس العمل تند او جلوگیرى مى کند چه فتنههایى از این طریق خنثى شد و پیشوایان ما با راهنمایى پیروانشان و سفارش آنان به برخورد درست با افرادى که قصد بدى داشتند توانستند آنها را از قصدشان منصرف کنند نوشتهاند مردى بنام اسحاق کندى که فیلسوف عراق بود به نوشتن کتابى دست یازید و با تلاش گستردهاى خواست تناقضهاى قرآن را جمع کند و شاگردانش نتوانستد مقابل او بایستند و او را به اشتباهش آگاه کنند.
روزى یکى از شاگردانش وارد بر امام عسکرى(علیه السلام) شد و حضرت به او فرمود آیا میان شما یک مرد رشید نیست که استادش را از این کار باز دارد گفت ما شاگرد او هستیم چگونه مىتوانیم به او اعتراض کنیم. امام فرمود: اگر شیوه آن را به تو بیاموزم حاضرى به کاربندى گفت: بلى امام فرمود: نزد وى برو و با او با لطف و گرمى برخورد کن و با او انس بگیر و در کارى که مىخواهد انجام دهد کمکش کن وقتى اعتمادش را جلب کردى بگو براى من پرسشى مطرح است اگر اجازه دهى بازگو مىکنم وقتى اجازه سخن داد بگو آیا ممکن است گوینده قرآن از گفتار خویش معانى دیگرى جز آنچه شما گمان برده اید اراده کرده باشد؟ او در پاسخ خواهد گفت: آرى ممکن است آنگه بگو شما چه مىدانید شاید او معناى دیگرى اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معناى خود به کار بردهاید؟ امام حسن عسکرى (علیه السلام) افزود که او آدم باهوشى است و طرح این سؤال او را متوجه اشتباهش خواهد کرد. شاگرد به دستور امام عمل کرد و با استاد گرم گرفت تا در یک وقت مناسبى سؤال را با استاد در میان گذاشت استاد که از توان علمى شاگردش آگاه بود دانست که این اشکال بالاتر از اندیشه اوست به وى گفت تو را سوگند مىدهم که بگویى این سخن از کجا به تو انتقال یافته است؟ شاگرد گفت چه ایرادى دارد که از تراوشات ذهن خود من باشد استاد گفت تو هنوز زود است به چنین مسائلى رسیده باشى. شاگرد جواب داد حقیقت این است که ابو محمد(امام حسن عسکرى(علیه السلام)) یادم داد.
استاد گفت اکنون واقع را گفتى. چنین سؤالهایى زیبنده این خاندان است و به اشتباه خود پىبرد و دستور داد آتشى افروختند و آنچه را به عقیده خویش به نام «تناقض هاى قرآن» نوشته بود سوزاند.
با نرمى و مدارا برخورد کردن با مخاطب به عنوان یک اصل در دعوت اسلامى و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مطرح بود.
على(علیه السلام) مى گوید: بعثنى رسول اللّه الى الیمن فقال: لاتقاتلن أحداً حتى تدعوه الى الاسلام و ایم اللّه لأن یهدى اللّه عزّ و جلّ على یدیک رجلاً خیرلک ممّا طلعت علیه الشمس و غربت و لک ولائه یا على؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامى که مرا به یمن اعزام فرمودند دستور دادند که با کسى جنگ آغاز نکن تا او را به اسلام دعوت کنى. سوگند به خداى اى على! اگر خدا به دست تو مردى را هدایت کند براى تو بهتر است از این که مالک ثروتى باشى که خورشید بر آن طلوع و غروب مى کند.
مدارا و آسان گرفتن و تساهل همراه با روشنگرى اساس دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بود حتى دشمنانى را که تا دیروز به روى بهترین یاران او شمشیر کشیدند به اسلام فرا خواند و چون اسلام اختیار کردند از خطاى آنان گذشت حتى اسلام کشنده عمویش حمزه را پذیرفت و از او درگذشت در تاریخ آمده است پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) دو دزد را به اسلام فراخواند و چون پذیرفتند نام آنان را که به «مهانان» معروف شده بودند یعنى خوارشدگان به «مکرمان» یعنى دو انسان گرامى تغییر داد.
البته توجه به این نکته ضرورى است که این مداراها خود وسیلهاى بود براى جذب افراد و هدایت آنان به اسلام وگرنه در اصل دین هیچ گونه مسامحهاى را روا نمىدانست و حاضر نمىشد به هیچ قیمتى از اجراى یکى از تعالیم اسلام چشم پوشى کند چنان که تاریخ گواهى مىدهد عدهاى از قبیله ثقیف خدمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آمدند و اظهار داشتند که ما حاضریم مسلمان شویم با سه شرط:
اول: اینکه بپذیرى تا یک سال دیگر به بت پرستى باقى باشیم.
دوم: نماز نخوانیم.
سوم: به ما دستور ندهى که بت بزرگ ما را با دست خود بشکنیم.
فرمود: پیشنهاد آخرتان پذیرفته است من شخصى را مىفرستم آن را بشکند اما پذیرفتن دو پیشنهاد دیگرتان محال است زیرا اجازه پرستش بت به کسى داده نمىشود و در مورد نماز نیز فرمود: «لا خیر فى دین لیس فیه رکوع و لا سجود»در آیینى که رکوع و سجود نداشته باشد فایده ندارد.
از این داستانها نقش سخن گفتن با نرمى و حفظ شخصیت مخاطب در پذیرش واقع روشن مى شود.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: تبلیغ پیامبر مدار قاطعیت صلی الله علیه و آله و سلم علیه السلام سخن گفتن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعزام رزمندگان گردان امام سجاد به سرزمین نور
به گزارش خبرنگار مهر، مسئول کاروان شهدای گردان امام سجاد علیه السلام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و فرمانده این گردان حاج محمد کیانی، گفت: گردان ضدزره امام سجاد علیه السلام یکی از گردانهای شناخته شده تیپ ۴۴ قمربنی هاشم علیه السلام در دوران دفاع مقدس بود.
سیدعبدالرحیم موسوی افزود: هر ساله اردو، همایش و برنامههای متنوعی برای رزمندگان این گردان داریم و امروز سومین اردوی گردانی یادگاران دفاع مقدس به منطقه عملیاتی والفجر ۱۰ میباشد.
وی ادامه داد: عملیات والفجر ۱۰ آخرین عملیات گردان ضدزره امام سجاد و تیپ قمربنی هاشم علیه السلام در دوران دفاع مقدس بود و در یادمان شهدا در منطقه شیخ صِلِه حضور خواهیم داشت تا تجدید بیعتی با شهدا داشته باشیم.
گفتنی است؛ امروز ۸۰ نفر از یادگاران گردان امام سجاد علیه السلام عازم مناطق عملیاتی والفجر ۱۰ در شمالغرب کشور شدند.
شایان ذکر است کاروان ۵۰ نفره بسیجیان شهرستان بن نیز امروز در قالب اردوی راهیان نور به مناطق هشت سال دفاع مقدس در شمال غرب کشور عزیمت کردند.
کد خبر 6100166