مرور گوشههایی از فداکاریهای بانوی بزرگ اسلام/ چرا حضرت خدیجه(س) ثروت خود را به پیامبر(ص) بخشید؟
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۱۸۴۳
حضرت خدیجه(س) ثروت عظیمی داشت که هشتادهزار شتر مالالتجاره او را حمل میکردند و چهارصد غلام و کنیز درخدمت داشت، اما همه را در راه اسلام به پیامبر (ص) بخشید. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احادیث و روایاتی که از پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله درباره حضرت خدیجه(س) عنوان شده است، نشاندهنده اوج فداکاری، گذشت و ایثار این بانوی مکرم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با حجتالاسلام محمدصادق فاضل، محقق و کارشناس تاریخ صدر اسلام انجام داده به مرور بخشهایی از فداکاریها و ایثار حضرت خدیجه کبری سلامالله علیها در راه اسلام پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر اسلامی توضیح می دهد، حضرت خدیجه سلامالله علیها دارای ثروت و اموال فراوانی بودند. به طوری که کاروانهای تجاری با داراییهای ایشان کار میکردند. گفته شده که هشتاد هزار شتر به خدمت گرفته شده بودند تا داراییهای تجاری ایشان را جا به جا کنند. در خانه ایشان هم بارگاهی از حریر سبز با ابریشم بر بالای خانه انداخته بودند که مردم در آنجا رفت و آمد میکردند. به دستور ایشان به فقرا کمک میشد. در عین حال چهارصد غلام و کنیز کارهای اقتصادی و شخصی ایشان را انجام میدادند؛ اما این موضوع باعث نمیشد که ذرهای در کرامت نفس ایشان خلل وارد شود. ایشان شیفته کمالات اخلاقی و سجایای خوش نبی مکرم اسلام شده بود، آن هم در شرایطی که آن حضرت هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند. به همین علت در همه حال با ادب و احترام با آن حضرت برخورد میکردند و این موضوع را میتوان در سخنان آن حضرت درباره همسر گرامی خود مشاهده کرد.
ایثار و فداکاری حضرت خدیجه سلامالله علیها
بسیار گفته شده که حضرت خدیجه سلامالله علیها با دارایی و ثروت خود، اسلام را یاری کردند. اما آیا ایشان غیر از بذل اموال خود در راه اسلام، تلاش دیگری هم داشتند؟
ایثار و فداکاری حضرت خدیجه کبری سلامالله علیها تنها به بذل و بخشش داراییها و ثروت ایشان محدود نمیشود. هرچند که از همین مورد هم نباید به آسانی عبور کرد. چون به هر حال ثروت چیزی است که برای افراد خوشایند است و تنها انسانهای وارسته و پرهیزکار میتوانند در راه خود از دارایی خود بگذرند و آن را خرج ترویج دین خدا کنند.
فداکاری در راه اسلام در وجود مبارک حضرت خدیجه سلامالله علیها ریشه دوانده بود. به طوری که ایشان در برههها و مقاطع گوناگون از فرصتها برای تبلیغ اسلام استفاده میکردند. همه اینها به این آن علت بود که این بانوی بزرگوار، ارزش و جایگاه والای پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله را درک کرده بودند و به نور معنویت و اسلام آشنا شده بودند. وقتی ایشان حقیقت انسانی و کمال را در وجود مبارک نبی مکرم اسلام پیدا کردند، با اشتیاق و نه با اکراه و اجبار، راضی شدند که تمام داشتههای خود را در راه او فدا کنند. به این ترتیب حضرت خدیجه سلامالله علیها نه فقط از داراییهای خود گذشتند، بلکه حتی موقعیت اجتماعی خود را در این راه فدا کردند.
حتی در تاریخ میخوانیم زمانی که ایشان در حال گفت و گو درباره ازدواج با نبی مکرم اسلام بودند، این مطلب را صادقانه مطرح کردند که: «شیفتگی و اشتیاق من نسبت به تو، به خاطر خویشاوندی، بزرگواری و شرافت، امانتداری، خوش خلقی و راستگویی تو در میان مردم است.»
روایت امام صادق از ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه4 ملاک اصلی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)
ثروت بانوی بزرگ اسلام
مگر حضرت خدیجه سلامالله علیها چه موقعیت اجتماعیای داشتند که از آن در راه پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله گذشتند؟
ایشان دارای ثروت و اموال فراوانی بودند. به طوری که کاروانهای تجاری با داراییهای ایشان کار میکردند. گفته شده که هشتاد هزار شتر به خدمت گرفته شده بودند تا داراییهای تجاری ایشان را جا به جا کنند. در خانه ایشان هم بارگاهی از حریر سبز با ابریشم بر بالای خانه انداخته بودند که مردم در آنجا رفت و آمد میکردند. به دستور ایشان به فقرا کمک میشد. در عین حال چهارصد غلام و کنیز کارهای اقتصادی و شخصی ایشان را انجام میدادند.
در آن دوران نگاه عموم مردم به سوی ثروت و دارایی بود و از این نظر، حضرت خدیجه سلامالله علیها را دارای شوکت و مقام بالایی میدانستند. به همین علت زمانی که خبر ازدواج ایشان با امین مکه در بین مردم منتشر شد، برخی از زنان و مردان بنای عیبجویی گذاشتند. آنها تعجب کرده بودند از اینکه آن بانوی ثروتمند با جوانی که یتیم بوده و ثروتی ندارد، ازدواج کرده است.
در این شرایط، واکنش حضرت خدیجه سلامالله علیها چه بود؟
ایشان از یک سو خود را از عیبجوییهای مردم دور نگه میداشتند. اما برای اینکه با آنها اتمام حجت کرده و کرامت و منزلت همسر خود یعنی رسول خدا صلیالله علیه و آله را به همه نشان دهند، مجلس مهمانی برگزار کردند و زنان زیادی را در آن دعوت کردند.
در این مهمانی به آنها گفتند: «ای زنان، شنیدهام شوهران شما وخودتان در مورد ازدواج من با محمد صلیالله علیه و آله خرده گرفته اید و عیبجویی میکنید. من از خود شما میپرسم آیا در میان شما شخصیتی مثل محمد وجود دارد؟ آیا در گستره مکه و اطراف آن، شخصیتی در فضایل و اخلاق نیک، مانند او سراغ دارید؟ من به خاطر این ویژگیها با او ازدواج کردم و چیزهایی از او دیدهام که بسیار عالی است. پس شایسته نیست شما این گونه سخن بگویید و نسبتهای ناروا به دیگران دهید.» زنان قریش که عیبجویی ایشان را کرده بودند، در برابر این مطالب ساکت شدند و به مرور از آن مهمانی رفتند.
یعنی از ایشان دلگیر شدند یا قهر کردند؟
آنها به نوعی با حضرت خدیجه سلامالله علیها قهر کردند.
چرا؟
چون نمیتوانستند معرفت ایشان را درک کنند. برای آنها پول و ثروت ملاک بود و میتوانستند ارزش واقعی و والای محمد امین را بفهمند. شدت تعصب آنها به اندازهای بود که در تاریخ نوشته شده زنانی که تا قبل از این ازدواج مبارک، با حضرت خدیجه سلامالله علیها رفت و آمد داشتند، بعد از آن حتی به ایشان سلام نمیکردند. این رفتار تا وقتی که حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها به دنیا آمدند، ادامه داشت.
حضور زنان بهشتی در زمان میلاد حضرت زهرا سلامالله علیها
به این ترتیب حضرت خدیجه سلامالله علیها در زمان وضع حمل حضرت زهرا سلامالله علیها تنها بودند؟
بله. به علت همین کینهتوزیها و تعصبها بود که هیچ زنی در زمان وضع حمل حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها به کنار حضرت خدیجه سلامالله علیها نیامد و ایشان را تنها گذاشتند. البته اراده الهی بر این قرار گرفت که در زمان این تولد مبارک، فرشتگان و زنان بهشتی در کنار آن بانوی مکرم باشند.
در این شرایط و در زمان میلاد پر خیر و برکت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، چهار زن بهشتی یعنی حضرت مریم، ساره، آسیه و صفورا دختر حضرت شعیب علیه السلام در کنار حضرت خدیجه سلامالله علیها بودند.
اشاره کردید که تعصب میان مردم به اندازهای بود که حضرت خدیجه سلامالله علیها سرزنش میکردند که چرا همسر حضرت محمد صلیالله علیه و آله شدهاند. در این اوضاع جاهلی، برخورد این بانوی مکرم با رسول خدا صلیالله علیه و آله چگونه بود؟
درست است که حضرت خدیجه صاحب اموال بسیاری بود و افراد زیادی در خدمت او بودند، اما این موضوع باعث نمیشد که ذرهای در کرامت نفس ایشان خلل وارد شود. ایشان شیفته کمالات اخلاقی و سجایای خوش نبی مکرم اسلام شده بود، آن هم در شرایطی که آن حضرت هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند. به همین علت در همه حال با ادب و احترام با آن حضرت برخورد میکردند و این موضوع را میتوان در سخنان آن حضرت درباره همسر گرامی خود مشاهده کرد.
آن طور که در منابع معتبر نوشته شده حضرت خدیجه سلامالله علیها هیچ نوع رفتار و برخوردی با نبی مکرم اسلام نداشتند که نشان از برتریجویی ایشان باشد. حتی نوشته شده وقتی مراسم عقد و ازدواج این دو بزرگوار انجام شد، نبی مکرم اسلام میخواستند به خانه عموی خود یعنی جناب ابوطالب علیه السلام بروند. اما حضرت خدیجه سلامالله علیها آن حضرت را مورد خطاب قرار دادند که: «به خانه خودتان وارد شوید. خانه من، خانۀ شماست و من کنیز شما هستم.» این مطلب بزرگی از سوی آن بانوی مکرم است که کمال ادب و تواضع ایشان را میرساند و نشان می دهد که شخصیت والای نبی مکرم اسلام را شناخته بودند.
بخشش بزرگ در راه اسلام
حضرت خدیجه سلامالله علیها عمویی داشت که او را به درستکاری میشناخت. ورقه بن نوفل کسی بود که مورد وثوق و مشاور آن بانوی مکرم محسوب میشد. به همین علت حضرت خدیجه سلامالله علیها به او اموال زیادی را داد و سفارش کرد که آنها را برای حضرت محمد صلیالله علیه و آله ببرد و به او هدیه کند. در عین حال پیغام داد که هر اندازه غلام و کنیز و ثروت و دارایی دارم، همه را به احترامش به او میبخشم.
ورقه بن نوفل هم طبق خواسته حضرت خدیجه سلامالله علیها به کنار کعبه رفت و بین مقام ابراهیم و زمزم ایستاد. در همان محل با صدای بلند گفت: ای مردم خدیجه شما را شاهد میگیرد که خودش و تمام ثروتش را از مهریه، غلامها، کنیزها، داراییها و املاکش را به محمد صلیالله علیه و آله بخشیده است. اینها همه هدیه است و محمد صلیالله علیه و آله هم آن را قبول کرده است و این کار خدیجه سلامالله علیها بر اساس مهر و محبتی است که به همسر خود دارد. شما در این مورد شاهد باشید.
البته این نوع بخششهای حضرت خدیجه سلامالله علیها فقط به دوران ابتدایی ازدواج ایشان با رسول خدا صلیالله علیه و آله مربوط نبود. بلکه در زمان محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابیطالب هم ثروت خود را در اختیار نبی مکرم اسلام قرار داد و در راه اسلام خرج کرد. به طوری که پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله در خصوص ماجرای شعب ابیطالب و سختیها آن فرمودند: «در آن زمان هیچ ثروتی مثل ثروت خدیجه به من سود نرساند.»
آرامش رسول خدا صلیالله علیه و آله در کنار حضرت خدیجه سلامالله علیها
به هر حال میدانیم که پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله عمر خود را صرف عبادت خدا و هدایت مردم میکردند. نوع برخورد حضرت خدیجه سلامالله علیها با این خصوصیات و عملکرد آن حضرت چطور بود؟
حضرت خدیجه سلامالله علیها با روحیات و منش نبی مکرم اسلام صلیالله علیه و آله آشنا بود و همیشه مراقب بود تا زحمت و سختی برای ایشان ایجاد نکند. بلکه آسایش و آرامش را برای ایشان فراهم میکرد تا به راز و نیاز با خدا بپردازد. حتی در دوران قبل از بعثت هم ایشان این گونه رفتار میکرد.
عنوان شده که رسول خدا صلیالله علیه و آله در دوران قبل از بعثت بارها به غار حرا در کوه نور می رفتند و از آنجا با خدای یکتا مناجات میکردند. در این مدت بارها حضرت خدیجه سلامالله علیها از طریق امام علی علیه السلام، غذای آن حضرت را میفرستادند و حتی گاهی خودشان هم برای بردن غذا اقدام میکردند.
به طوری که در برخی از منابع نوشته شده زمانی که در ماه رمضان قرآن کریم برای نخستین بار بر قلب مبارک پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله وارد شد، حضرت خدیجه و امام علی علیهماالسلام در کنار ایشان بودند. این موضوع مشخص میکند که حضرت خدیجه سلامالله علیها هیچ گاه همسر خود را تنها نگذاشتند و همواره ایشان را یاری میکردند.
با این توضیحات پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله از همسر خود، حضرت خدیجه سلامالله علیها، راضی بودند.
همین طور است. شاهد این مطلب در احادیث آن حضرت وجود دارد. نمونهاش مطلبی است با این مضمون که وقتی حضرت خدیجه سلامالله علیها در بستر بیماری بوده و روزهای آخر عمر خود را میگذراند، از رسول خدا صلیالله علیه و آله طلب حلالیت کرد. اما آن حضرت فرمودند: «هیچ زمانی از تو تقصیری ندیدم و تو نهایت تلاش خود را به کار بردی و در خانه من بسیار خسته شدی.» درواقع آن حضرت از بانوی مکرم خود رضایت کامل داشته است.
بر همین اساس همیشه از ایشان به نیکی یاد کردهاند. از جمله بارها از آن حضرت شنیده میشد که میفرمودند: «خدیجه و أینَ مِثلُ خَدیجه؟» درواقع هیچ کسی را مانند او همسر، یار و همراه خود نمیدانستند. چراکه ایشان در دورانی نبی مکرم اسلام را یاری کرد که بسیاری از خویشان آن حضرت به آن حضرت پشت کرده و حتی اقدام به دشمنی و قتل ایشان کرده بودند. رسول خدا صلیالله علیه و آله هم همیشه قدردان یاریهای همسر خود بودند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حضرت خدیجه س پیامبر اکرم ص رسول اکرم پیامبر ص قرآن و عترت اهل بیت علیهم السلام حضرت خدیجه س پیامبر اکرم ص رسول اکرم پیامبر ص پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله رسول خدا صلی الله علیه و آله حضرت خدیجه سلام الله علیها محمد صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها نبی مکرم اسلام حضرت خدیجه حضرت خدیجه س راه اسلام غلام و کنیز همین علت بانوی بزرگ بانوی مکرم عین حال نوشته شده شده بودند دارایی ها آن بانوی همسر خود عیب جویی آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محبت به اهل بیت (ع) از نعمت های الهی است
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی چهار شنبه شب در مراسم افتتاح هیأت احباب الرضا گناوه با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: محبت نسبت به اهل بیت (ع) از نعمتهای الهی و مایه خیرات و برکات در زندگی است که باید قدر دانسته شود.
امام جمعه گناوه با بیان روایاتی از اهمیت دوستی و محبت نسبت به اهل بیت (ع) افزود: امروز ما مفتخر به محبت پیامبر گرامی اسلام (ص) و خاندان آن حضرت هستیم و پیامبر (ص) مزد رسالت و تلاش ۲۳ ساله خود را از ما، محبت و مودت اهل بیت (ع) عنوان فرموده است.
وی گفت: هیچ پیامبری مزد و پاداش رسالتی از مردم درخواست نکرده است و تنها پیامبر گرامی اسلام (ص) که مزد رسالت خود را از مردم خواسته است که قرآن کریم میفرماید این درخواست مزد و پاداش توسط پیامبر اسلام (ص) به خاطر خود مردم است.
وی با بیان روایاتی از امام جعفر صادق (ع) گفت: مجالس و محافل با یاد و نام اهل بیت (ع) باید بر پا و نام و یاد و امر آنها باید همواره احیا شود.
امام جمعه گناوه با اشاره به میلاد با سعادت حضرت معصومه (ع) بیان کرد: به تعبیر فرمایش امام صادق (ع) برای خدا حرمی و آن مکه است، حرم پیامبر (ص) در مدینه و حرم امیرالمومنین (ع) کوفه اما حرم مبارک حضرت معصومه (س) حرم و خانه اهل بیت (ع) است.
وی با اشاره به هجرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به ایران ادامه داد: هجرت امام رضا (ع) یک هجرت انسان ساز، جامعه ساز، تمدن ساز، تاریخ ساز و تحولی در منطقه ایران ایجاد کرد.
وی گفت: این هجرتها در طول تاریخ اسلام مانند هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه، امام علی (ع) به کوفه، امام حسین (ع) به کربلا، یا امام رضا (ع) به ایران تحول ساز، انسان ساز، جامعه ساز و تمدن ساز بوده است.
امام جمعه گناوه تصریح کرد: در پی هجرت حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) نیز به ایران عزیمت فرمودند.
حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: این هجرتها و عزیمتها نمونهای از خروج از ولایت طاغوت به سمت و سوی ولایت الله است.
وی گفت: امروز برکاتی را که در قم شاهد هستیم به دلیل وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه (س) است و این بارگاه پناهگاه زائران و عاشقان و دارای شأن، منزلت و جایگاه والایی است و این بارگاه مقدس در طول تاریخ محل توسل و تضرع علما و بزرگان دین بوده است.
وی با اشاره به نامگذاری روز ولادت حضرت معصومه (س) به نام روز دختر گفت: امروز دشمن زنان و دختران جامعه ما را با توطئههای مختلف هدف قرار داده است و جاهلیت مدرن ایجاد کرده است.
امام جمعه گناوه بیان کرد: اگر در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) جاهلیت اولی وجود داشت و دختر را ننگ میدانستند و آنها را زنده به گور میکردند و به بیان قرآن کریم، چهرههای آنها از شنیدن خبر دختردار شدن تیره میشد، امروز نیز دشمنان جاهلیت مدرن ایجاد کردهاند که در برابر توطئههای آنها باید هوشیار بود.
کد خبر 6101044